Pop-up stores tegen winkelleegstand

sapph.png

Afbeelding: Textilia

Lingerieketen Sapph verkoopt zijn producten voortaan ook in zogeheten ‘pop-up stores’, tijdelijke winkels die net zo snel komen als dat ze weer verdwijnen.

Sapph huurt de leegstaande winkels ruim onder de normale huurprijs en is in staat om de winkels binnen enkele dagen om te toveren in ‘strakke en nette’ zaken. Sapph opent zaterdag zijn eerste tijdelijke winkel in het Amstelveense winkelcentrum Het Stadshart.

Naar eigen zeggen is Sapph het eerste bedrijf met een merk dat het concept van tijdelijke winkels toepast in Nederland. Tegen het einde van dit jaar wil Sapph minimaal tien van dit soort winkels hebben geopend in de Randstad. Amsterdam zal na Amstelveen de eerstvolgende locatie zijn voor Sapph.

Sapph noemt de pop-up stores ‘de Occupy beweging in retailland’. Doel van de pop-up winkels is, naast aandacht voor het lingeriemerk, ook winkelen leuker maken. Want niemand zit volgens Sapph te wachten op leegstand.

Volgens NU.nl zullen de pop-up winkels zo’n drie tot zes maanden open blijven. Hoewel Sapph vooral pop-up winkels wil openen in de Randstad, is leegstand voornamelijk een probleem buiten dit gebied. Volgens onderzoek van Locatus komt leegstand het meest voor in de provincies Drenthe, Flevoland en Friesland.

> Bron: AD.nl / Fashionunited.nl

Gerben van Roon

Gerben van Roon

Gerben van Roon is initiatiefnemer en eigenaar van Stadsgeograaf.nl. Hij schrijft over onder andere zijn geboortestad Rotterdam en woonplaats Nijmegen.

2 Replies to “Pop-up stores tegen winkelleegstand”

  1. gm dekker schreef:

    Het compactermaken van veel binnensteden veroorzaakt in heel nederland leegstand.
    Creatieve ideen zoals deze zijn noodzakelijk.
    Detailhandel op industriegrond is hier mede de oorzaak van.Ik zelf hen een leegpand in Den Helder van 350 m2 en staat al ruim een jaar leeg.

Reageren

scroll to top