Meer parkeergeld over voor funshoppen

sale.jpg

Voor funshoppen is betaald parkeren geen belemmering, terwijl parkeergeld bij een gerichte aankoop een negatieve uitwerking heeft op de koopbereidheid. Uiteindelijk wordt betaald voor de beleving van het gebied en niet voor het bezoek aan een winkel.

Dat concludeert DTZ Zadelhoff in zijn retailuitgave Parkeren op grens van beleving’ (pdf). DTZ Zadelhoff maakt hierbij een belangrijk onderscheid tussen beleving (funshoppen) en boodschappen doen (runshoppen): ‘Om een winkel te bezoeken betaal je liever niets, omdat parkeergeld dan als het ware bovenop de prijs van je aankopen komt. Voor de beleving van een stad heb je wel wat over, want dat voelt als quality time’.

De belevingswaarde van winkelgebieden is de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden. De koopfunctie staat, onder andere door de opkomst van nieuwe verkoopkanalen als internet, onder druk. Bezoekersaantallen van winkelsteden lopen terug en het gedrag van consumenten verandert. Uit een analyse van tarieven in parkeergarages blijkt dat de hoogte van het tarief samenhangt met wat het winkelgebied te bieden heeft.

Vaak rechtvaardigt de belevingswaarde blijkbaar de parkeertarieven die gemeenten en garagehouders hanteren. Parkeren wordt namelijk zelden goedkoper (link 1, 2). Maastricht kende bijvoorbeeld een sterke toename van het aantal bezoekers (+22 procent), terwijl de parkeertarieven er vergeleken met 2005 zijn gestegen met 84 procent. Ook Amsterdam en Utrecht blijven populair, al hebben ze de hoogste parkeertarieven van Nederland.

> Bron: DTZ Zadelhoff

Gerben van Roon

Gerben van Roon

Gerben van Roon is initiatiefnemer en eigenaar van Stadsgeograaf.nl. Hij schrijft over onder andere zijn geboortestad Rotterdam en woonplaats Nijmegen.

Reageren

scroll to top