Groot-Britannië leert fietsen van Nederland

ANP-23778560.jpg

Bron: ANP

Londen kent al een wat uitgebreider fietsbeleid, waardoor er de laatste tien jaar twee keer zo veel mensen fietsen. Maar de minister van transport, Patrick McLoughlin, zei dat fietsen niet tot de hoofdstad beperkt moet blijven.

De Britse premier wil ook andere grote steden in Groot-Britannië fietsvriendelijke maken. Met de investeringen worden fietspaden aangelegd en verkeersmaatregelen genomen in acht steden onder meer Birmingham, Leeds, Manchester, Cambridge, Oxford, Bristol en Norwich.

Vorige week zond de BBC al een uitgebreide documentaire uit over fietsen in Nederland. Nederland heeft meer fietsen dan inwoners, en in steden als Amsterdam en Den Haag wordt ruim 70 procent van de reizen per fiets afgelegd. In Nederland leren we kinderen al vroeg fietsen, fietsen is zelfs op de basisschool onderdeel van het onderwijsprogramma en baby’s, kleine kinderen en huisdieren worden vervoerd in bakfietsen. Hoe komt dat toch?

Voor de Tweede Wereldoorlog was de fiets al het voornaamste vervoermiddel in Nederland, maar tijdens de jaren vijftig en zestig moest de tweewieler in veel Europese steden plaats maken voor de auto. Het schrikbarend aantal verkeersdoden en de oliecrisis van 1973 temperden echter het enthousiasme voor het hebben van een auto in Nederland behoorlijk.

De overheid speelde hierop in en besloot de infrastructuur voor fietsen rigoureus te verbeteren, wat bijvoorbeeld resulteerde in aparte fietspaden met een glad oppervlak naast de autoweg zoals we die nu nog kennen. Daarbij zijn de parkeervoorzieningen, verkeersregels en de controle hierop de afgelopen 40 jaar uitgebouwd tot een niveau die op deze schaal nergens anders te vinden is.

Bronnen: NOS, NRC, BBC News Magazine / Foto: ANP

Stadsgeograaf.nl

Stadsgeograaf.nl

Dit is de redactie van Stadsgeograaf.nl. Volg ons ook op Twitter @Stadsgeograafnl.

Reageren

scroll to top