Filegevoeligheid van steden

fileopdeA325.jpg

Bron: Wikipedia

Tot nu toe was Groningen de stad met de meeste vertragingen, maar die stad staat nu tweede in de lijst van TomTom.

Als er opstoppingen zijn, duurt een reis in Nijmegen zo’n 20 procent langer dan normaal. Op jaarbasis kan dat betekenen dat een automobilist 57 uur langer in de auto zit. De gemeente heeft de afgelopen jaren honderden miljoenen gestoken in de verbetering van de infrastructuur. Op 23 november opent Nijmegen een tweede stadsbrug.

Den Haag staat in Nederland op de derde plaats. Rotterdam heeft de drukste avondspits van het land. Automobilisten moeten dan meer dan de helft optellen bij hun normale reistijd. Maar de ochtendspits in de Maasstad valt naar verhouding mee. Daarom staat Rotterdam gemiddeld op een vierde plaats, voor Amsterdam.

Bij onze Zuiderburen worden de files in en om Antwerpen, Brussel en Luik elk jaar erger. Door de files duurt een autorit in Brussel dit jaar gemiddeld 34 procent langer dan normaal, voor Antwerpen is dat 28 % en in Luik 16 %.

In Europa staat Brussel op de negende plaats van filegevoelige steden, in 2012 was dat nog de tiende plaats. Wereldwijd eindigt de Belgische hoofdstad op nummer zestien, de kroon wordt gespannen door Moskou (65 pct).

In de Russische hoofdstad zijn automobilisten in de avondspits 133 procent langer onderweg. Een ritje van normaal een uur duurt dan 2 uur en 20 minuten. De ochtendspits gaat met 114 procent vertraging niet veel vlotter. De vertraging kost een Moskoviet meer dan 5 hele dagen per jaar.

Wereldwijd is de tweede plaats voor Istanboel (57 pct) en de derde plek voor het Braziliaanse Rio de Janeiro (53 pct), waar volgend jaar het WK Voetbal en in 2016 de Olympische Spelen worden gehouden.

De TomTom’s Traffic Index is volledig gebaseerd op daadwerkelijke reistijden van auto’s en kijken zowel naar snelwegen als regionale en lokale wegen. Daaruit blijkt dat files op snelwegen beter meevallen dan op de andere wegen. De methodiek vergelijkt reistijden tijdens niet-drukke perioden (het verkeer kan gewoon doorrijden) met reistijden tijdens een spitsuur. Het verschil hiertussen wordt uitgedrukt in een percentage in tijd dat iemand langer onderweg is.

> Bron: NOS.nl , Knack.beNieuwsblad.be  / Foto:

Gerben van Roon

Gerben van Roon

Gerben van Roon is initiatiefnemer en eigenaar van Stadsgeograaf.nl. Hij schrijft over onder andere zijn geboortestad Rotterdam en woonplaats Nijmegen.

Reageren

scroll to top