Elke stad haar eigen vervoer

metrocable.jpg

Foto: David ter Avest

De metro -de naam refereert er zelfs naar- hoort bij de stad. Niet voor niets heeft een beetje stad wel een metronet. De metro heeft een lange historie. Oude lijnen blijven door de eeuwen heen bijzonder vaak operationeel.

Ook de tram is een mooi voorbeeld van stadsvervoer. De vaak volle wagons in brede straten geven centra als snel een ‘stedelijke karakter’; wat dat ook moge zijn. In de hoogtij dagen van de tram, eind 19e eeuw tot begin 20ste eeuw, kwamen er ook tal van varianten op de tram, zoals kabeltrams (nu alleen nog in San Francisco) en ook in Amsterdam waren er in de jaren ’30 plannen voor hangende tramwagons over het Rokin.

Door de komst van de auto na WOII kwam de stadstram zwaar in de verdrukking, maar de laatste jaren herpakt dit stedelijk vervoersmiddel zich weer. Stedelijke duurzaamheidambities versnellen deze revival, met Frankrijk aan kop. Speciaal voor ritjes tussen steden zijn er de laatste decennia tussenvormen van railvervoer bijgekomen, zoals de lightrail; handig voor grote agglomeraties of een polycentrische regio als de Randstad.

Ook de bus heeft sinds het begin van deze eeuw een soort stedelijk versie gekregen: het BRT-systeem. Dit staat voor Bus Rapid Transit, een relatief goedkoop systeem met vrije busbanen binnenin het stedelijk gebied. In 1974 geïntroduceerd in Curitiba (Brazilië), in 2000 opgeschaald en geoptimaliseerd in Bogotá (Colombia) en nu veelvuldig geïmplementeerd in grote steden in Azië, Zuid- en Noord-Amerika.

Met de expansie van luchthavens is er weer een ander type vervoersmiddel bij gekomen: people movers. Dit zijn automatisch bestuurde voertuigen die rijden op een eigen infrastructuur, zoals automatische busjes, kabelbanen en monorails. In de stad zullen we deze niet snel zien, maar dus wel in ‘airport city’.

David ter Avest

David ter Avest

David is stadsgeograaf en werkzaam bij het Lectoraat Dynamiek van de Stad. Met een geografische en sociologische blik kijkt David naar steden. Hij blogt over ontwerp, mobiliteit en beleving.

Reageren

scroll to top