E-shoppen en de binnenstad

Winkelstraat1.jpg

Nederland bevindt zich dan wel in de Europese achterhoede, het toenemend gebruik van e-shoppen heeft wel degelijk effect gehad op de binnenstad.

De reden waarom consumenten gebruik maken van het internet of de binnenstad hangt af van de motivaties van de consument. De motivaties kunnen opgesplitst worden in hedonistische en utilitaire motivaties.

Twee soorten consumenten

De utilitaire consument wilt efficiënt en doelgericht winkelen. Het e-shoppen voorziet de utilitaire consument het meest in deze motivaties. Met een paar muisklikken kan de consument ongestoord winkelen. Ze kunnen doelgericht producten zoeken en vergelijken. Ze zijn daarbij onafhankelijk van het winkelaanbod, en hoeven niet in de rij te staan bij de kassa. De hedonistische consument heeft andere motivaties en wilt graag prikkelingen opdoen door producten aan te raken en te testen. Daarbij houden ze van sociale interactie. Het e-shoppen kan ze in deze motivaties niet voorzien waardoor de voorkeur van de hedonistische consument uitgaat naar de binnenstad.

Effect op de binnenstad

De effecten van e-shoppen op de binnenstad zullen bij de utilitaire consument groter zijn dan bij de hedonistische consument. Desondanks blijft de binnenstad ook voor de utilitaire consument van belang. Het e-shoppen brengt namelijk barrières met zich mee door de leveringstijden. Producten die direct nodig zijn moeten hoe dan ook aangeschaft worden in de binnenstad, waardoor het effect van e-shoppen op de binnenstad tot dusver neutraal blijft. Echter is, ondanks het neutrale effect, de rol van de binnenstad wel veranderd. Het e-shoppen blijkt, voornamelijk bij de utilitaire consument, een concurrent te zijn van de binnenstad.

De toekomst van de binnenstad

Homogene binnensteden worden getransformeerd naar aantrekkelijke binnensteden om de consument in zijn of haar motieven te voorzien waarin internet niet kan voldoen. De binnenstad wordt namelijk niet meer alleen gezien als een plek om te winkelen maar ook als plek voor vrijetijdsbesteding, zoals evenementen. Daarnaast blijft de binnenstad ook nodig om producten met een hoge waarde en prijs te kunnen testen zodat de consument zeker is van een goede aankoop. Een andere optie om zeker te zijn van een goede aankoop zijn de afhaalpunten in de binnenstad. De consument kan het bestelde product hier ophalen en bekijken of het voldoet aan zijn of haar verwachtingen.

Tot dusver blijkt de binnenstad de hedonistische en utilitaire consument mogelijkheden te bieden die het e-shoppen niet heeft. Zolang de binnenstad zich kan blijven onderscheiden van het e-shoppen, zal de binnenstad voorlopig niet vervangen kunnen worden.

Lisa Klaver

Lisa Klaver

Lisa Klaver studeert op dit moment aan de Universiteit van Utrecht aan de master Urban Geography en is zich meer gaan verdiepen in het gebruik en de ontwikkelingen die zich voordoen in de stad.

scroll to top