Cross channel retail is toekomst

Crosschannelretail.jpg

cross channel retail 2015 - de toekomst Bron: ABN Amro

De manier waarop mensen winkelen verandert in razend tempo. Consumenten kopen en oriënteren zich zowel in de winkel als online. We noemen dit cross channel retail: een van de belangrijkste trends van de komende jaren. Retailers die hier nu niet op inspelen, gaan over een paar jaar de aansluiting met hun klanten verliezen.

Consumenten willen beide: een fysieke én online winkel. Dit heeft niet alleen impact op de winkelgebieden. Ook de stijgende tendens van puur online kopen is niet meer. Lang niet alles wordt online beslist en aangeschaft. De consument wil zelf bepalen wat ze waar, wanneer en hoe kopen.

ABN AMRO onderzocht samen met CBW-MITEX het cross channel winkelgedrag vanuit het blikveld van de consument, retailer, fabrikant en merkeigenaar. ‘De consument’ is onderverdeeld in drie groepen klanten: online kopers, offline kopers en cross channel kopers. Het onderzoek is toegespitst op zes sectoren van de retail: doe-het-zelf-, elektronica-, mode-, schoenen-, sport-, en de woonbranche.

Een paar voorbeelden:

  • Heren kopen hun kleding graag in een fysieke winkel, terwijl dames voor cross channel gaan.
  • Het online kopen staat binnen de doe-het-zelf branche nog in de kinderschoenen.
  • De rol van internet is nergens zo groot als in de elektronicabranche.
  • De fysieke retail blijft dominant bij het kopen van (sport)schoenen.
  • De fysieke winkel is en blijft het belangrijkste bij het kopen van meubelen en woonaccessoires.

Het rapport is te downloaden op www.retail2020.nl. Of gebruik deze link (pdf).

> Bron: Retail2020

Stadsgeograaf.nl

Stadsgeograaf.nl

Dit is de redactie van Stadsgeograaf.nl. Volg ons ook op Twitter @Stadsgeograafnl.

Reageren

scroll to top